Gemaksproducten van groenten en fruit

Sinds de jaren zestig is onze overheid via instanties als het voedingscentrum en de productschappen bezig met ons bewust maken van het feit dat het eten van groente en fruit gezond is. Helaas heeft dit niet veel geholpen en zijn we sinds die tijd alleen maar minder groente gaan eten. Op dit moment komt nog geen 15% van de Nederlanders aan de aanbevolen 2 ons groente en 2 stuks fruit. Natuurlijk blijft voorlichting noodzakelijk om men aan meer groente en fruit te krijgen, maar wij denken dat ook andere routes hiertoe kunnen leiden.

Gemak
Gemaksproducten zijn over het algemeen ongezonder dan onbewerkt eten. Om een gemaksproduct houdbaar en goedkoop te maken wordt het vaak verhit en volgestopt met suiker, zout of conserveermiddelen. Houdbaar en goedkoop betekent dat er handel gedreven kan worden met een interessante marge en dat is goed voor de aandeelhouders.

Maar ook verse groente en fruit producten kunnen met behulp van technologische innovaties gemakkelijk gemaakt worden. Zo introduceerde Smartness From Nature [Smartnessfromnature.nl] eerder dit jaar mild gedroogde groentes in pil en poedervorm, om mensen te helpen meer groente te eten. Ook de introductie van de Pluckr, een automatische druiven onttrosser, maakte het voor het eerst mogelijk om losse druiven in een snackverpakking aan te bieden. En niet te vergeten worden de milde conserveringstechnologieën PurePulse en Pascalisatie steeds vaker ingezet om verse groente- en fruitsappen houdbaar te maken, zonder dat nutriënten door verhitting worden afgebroken.

Verleiden
Maar enkel nieuwe producten en technologieën maken niet het verschil. Want wat de multinationals doen om hun gemaksproducten aan de man te krijgen is het verleiden van de consument om hun producten te kopen. Verleiden met gelikte reclames en sponsoring van trendy events.

Food Guerrilla, een offensief strijdend voor gezond en duurzaam eten, lanceerde begin vorige maand een campagne voor broccoli, op een vergelijkbare manier als hoe multinationals dat voor hun gemaksproducten doen. Puur voor de boodschap en om mensen bewust te maken is het leuk om te zien hoe de meest burgerlijke groente als ster te zien is in een bombastische campagne. Want marketingbudget is wat het verschil maakt tussen een onzichtbare groenteteler en een miljardenbedrijf.

Bekijk het Big Bang Broccoli campagne filmpje

Om mensen echt meer groente en fruit te laten eten, moet het niet alleen gemakkelijk zijn, en ook niet alleen gezond, gemakkelijk of verleidelijk, maar allemaal te gelijk. En dan het liefst ook niet te duur en niet van te ver weg. Niet marketing of development, maar marketing EN development, vanaf het begin in elkaar verweven.

Door Dennis Favier