TOP wil lang houdbare producten beter maken

Innovatiebedrijf TOP bv bestaat tien jaar. Sinds de oprichting in 2006 richt TOP zich met succes op productontwikkeling, procesontwerp en innovatiemanagement. Na vele innovaties voor gekoelde producten wil TOP zich nu ook op de kwaliteit van houdbare producten richten.

Tien jaar geleden, op 21 juni 2006, is TOP opgericht door Wouter de Heij, Frank Giezen, Bert Tournois en Herman Feil. Vanuit hun werk bij de onderzoekstak van de Wageningen Universiteit zagen zij hoe innovatie vanuit de academische wereld vaak geen of onvoldoende aansluiting vindt bij de industrie. Om innovatie in de praktijk te brengen en waarde te creëren in de voedselsector is TOP bv gestart. Inmiddels is TOP uitgegroeid tot een volwassen bedrijf met 25 professionals in dienst en een betrouwbare naam in de voedingsmiddelenindustrie.

Ontwikkelingen uit de koker van TOP zijn op wereldschaal geïmplementeerd. Het plantaardige alternatief voor vlees – ‘Beeter’ – is ontwikkeld bij TOP: ongeëvenaard als het gaat om de op vlees gelijkende textuur en inmiddels wereldwijd verkocht als grondstof voor vleesvervangers. Ook de AMAP-technologie (Active Modified Atmosphere Packaging) voor het duurzaam verpakken van groente en fruit, wordt gebruikt door een kleine honderd bedrijven wereldwijd en begint de industriestandaard te worden nadat het succesvol is uitgerold door het bedrijf PerfoTec.

Daarnaast richt TOP zelf start-up bedrijven op om complexe maar veelbelovende technologieën naar de markt te brengen. Zoals CoolWave Processing, het bedrijf achter de PurePulse-technologie. PurePulse maakt het mogelijk om producten langer houdbaar te maken zonder de verse smaak en de van nature aanwezige nutriënten te verliezen. Buiten deze eigen technologische ontwikkelingen worden jaarlijks tientallen projecten uitgevoerd met klanten en partners over heel de wereld.

“De afgelopen tien jaar heeft TOP vooral gewerkt aan technologische innovaties om producten in het koelschap lekkerder en langer houdbaar te maken.”, stelt Wouter de Heij, CEO van TOP bv. “De komende tien jaar zullen we dit blijven doen, maar gaan we ons ook meer inzetten om de smaak en gezondheidswaarde van lang houdbare producten buiten het koelschap te verbeteren.”