Voedseltrends in 2018

De start van een nieuw jaar is een mooi moment om eens te kijken naar alle voorspellingen over voedseltrends voor 2018. Nu de eerste labjams @TOPbv alweer gepland zijn voor 2018, kan een beetje inspiratie geen kwaad.
Het is lastig om uit de vele voedseltrend voorspellingen een paar hoofdtrends te kiezen. Maar na het bekijken van tientallen websites en rapporten, vind ik de volgende twee het meest interessant:

 

Trend 1 – Planten, planten, planten

De eerste en belangrijkste trend is de voortzettende groei en belang van op planten gebaseerde voedingsmiddelen. Gedreven door de trend voor ‘mindfulness’, dat ook sociaal bewustzijn, milieubewustzijn, gezondheid en welzijn omvat, heeft deze trend in 2017 een grote vlucht genomen en zal dit naar mijn mening de komende jaren blijven doen.

Om meer groenten en op planten gebaseerde vleesvervangers in ons dagelijkse dieet te integreren, is welhaast mainstream geworden. Maar er liggen nog heel wat uitdagingen voor de voedseltechnoloog. Voor 2018 ligt onze focus als voedselinnovator en –technoloog op het verbeteren van de diversiteit en kwaliteit van consumentenproducten. Ik hoop dat 2018 het jaar wordt dat we ons distantiëren van imitatie vleesproducten richting nieuwe ervaringen gebaseerd op groenten en plantaardige proteïnen om in ons dagelijkse dieet op te nemen.

Het streven naar meer plant gebaseerde voeding heeft de aanzet gegeven tot de nieuwe trend van wortel-tot-stam gebruik; niet alleen om voedselverspilling te verminderen maar zeker ook om alle gezonde delen van een plant te gebruiken, aangezien schillen en wortels vaak grote hoeveelheden van vezels, bio-actieve componenten, mineralen en vitamines bevatten. Bij TOP hebben we lange ervaring in het verwaarden van plantaardige reststromen, of het nu fermentatie betreft om interessant nieuw voedsel te creëren (voedsel tot voedsel) of extractie van waardevolle (bio-actieve) componenten. Onderwerpen waar we aan blijven werken in 2018.

 

Trend 2 – Ervaring, plezier en smaak

Voor mij is de belangrijkste trend de algemene trend voor individualisatie en beleving. Als consument zijn we constant op zoek naar nieuwe ervaringen. Multi-zintuigelijke factoren worden steeds belangrijker in food design. Het gaat niet alleen om smaak en textuur, maar ook om visuele verschijning, geluid en zelfs gevoel van een product. Op het gebied van smaken is de meest gehoorde voorspelling eetbare bloemen: gebruikt voor zowel smaak (veel lavendel) als ingrediënt in bijvoorbeeld salades.

Voor voedsel in 2018 zien we voorspellingen voor producten zoals kaasthee, regenboogvoedsel, zeewierburgers, sushi-variaties en mocktails. Uiteraard allemaal prachtige producten die zeer geschikt zijn om op je social media accounts te plaatsen.

Maar welke trend je ook volgt en van welk product je ook droomt, of het nu plant-gebaseerde menu-elementen, wortel-tot-stam of plantaardige proteïne voedingsmiddelen zijn – wij bij TOP kijken uit naar het ontwikkelen en ontwerpen van zowel de voeding als de nieuwe proceslijnen om ze te creëren!

Astrid Kemper