Vruchtensap: gezonder of ongezonder dan frisdrank?

Dat frisdranken niet behoren tot de beste keuzes voor consumptie is al lang bekend. Frisdranken bevatten “lege” calorieën. Dat betekent dat deze producten geen voedingsstoffen leveren maar wel calorieën. Er zijn natuurlijk ook lightproducten. Deze leveren nauwelijks calorieën maar leveren ook geen gezonde nutriënten en zijn vaak zo zuur dat ze een aanslag doen op het gebit.
201510 vruchtensap vs frisdrankOké, frisdranken, light of niet… Dan kunnen we maar beter iets gezonds drinken, zoals vruchtensappen. Fruit is gezond, dus zal het sap van deze vruchten toch zeker ook gezond zijn…

De suikers in vruchtensappen zijn dan wel natuurlijke fruitsuikers en de suikers in frisdranken zijn toegevoegde suikers, maar de caloriewaarde van suikers blijft hetzelfde. Maar is het ondanks de suiker dan niet toch gezonder dan frisdranken? Vruchtensap bevat vitamines, maar dit zijn meestal niet meer de vitamines die oorspronkelijk aanwezig waren in de vruchten zelf. Door het pasteurisatieproces gaan de vitamines kapot. De vitamines worden later weer aan het sap toegevoegd door de fabrikant. Op zich is dit niet echt een probleem, maar de vitamines die worden toegevoegd zijn nu ook weer niet de vitamines waar de Nederlandse bevolking een zwaar tekort aan heeft, dus echt toegevoegde waarde heeft dit niet.
Een ander verschil tussen het eten van een stuk fruit en het drinken van vruchtensap is dat een stuk fruit veel meer vezels bevat en doordat je het moet kauwen eerder zorgt voor verzadiging. Op deze manier krijg je door het eten van een stuk fruit vezels binnen, natuurlijke vitaminen en minder calorieën doordat je na het eten van één of twee stuks fruit al vol zit.

Het drinken van vruchtensappen is echter niet net zo hard af te raden als het drinken van frisdranken. Vruchtensap moet met mate gedronken worden en dan het liefste sinaasappelsap of grapefruitsap, omdat dit nog redelijk dezelfde voedingswaarde bevat als een sinaasappel of grapefruit. Sappen zoals appelsap en druivensap bevatten ontzettend veel suikers en zouden eigenlijk vermeden moeten worden. Ze bieden erg weinig qua gezonde voedingsstoffen.

Concluderend kan gezegd worden dat als je moet kiezen tussen frisdrank of vruchtensap de keuze voor vruchtensap net iets gezonder is dan frisdrank. Kies dan echter wel voor een sap dat vers is of minimaal bewerkt met technologieën zoals HPP en PEF. Op deze manier blijven de natuurlijk aanwezige voedingsstoffen het meest behouden in het product.

Myriam Knopf