Food for thought van de week: Build, measure, learn… then EAT!

Heb je een food startup of ben je een food professional die bezig is met een nieuw concept voor een groot bedrijf? Dan klinkt de lean startup methode je vast wel bekend in de oren. Maar hoe pas je dit toe in de praktijk en waar moet je op letten in de levensmiddelenindustrie?
Bij TOP zijn we continu bezig met het testen en uitrollen van innovatieve food concepten want the sky ain’t the limit! We zetten een paar tips voor je op een rij:

Start klein maar ga gauw de markt op.
Je loopt rond met een nieuw food idee en/of concept maar weet nog niet hoe je dit in de markt moet lanceren. Waar je tegenaan loopt is dat de smaak, structuur of ingrediënten nog niet perfect zijn. Sommige startups durven hun nieuwe product daardoor alleen nog te laten proeven aan bekenden: collega’s, een partner, ouders en om het zo ‘objectief mogelijk’ te houden misschien zelfs aan verre kennissen. Ons advies? Al is je product nog niet perfect, probeer het wel alvast te verkopen en kijk wat voor feedback je krijgt. Begin klein, bijvoorbeeld op een feestje of op ander evenement. Pas als men ervoor betaalt, krijg je eerlijke feedback. Door gauw de markt te betreden stoom je je bedrijf klaar voor de échte marktlancering.

Wat is het echte probleem?
Oftewel, waarom maak je dit product? Voor wie voeg je waarde toe en hoe doe je dit? Een nice-to-have product is leuk om te hebben. Maar als je (in de nabije toekomst) wil opschalen, dan is het belangrijk om voor jezelf helder te hebben waarom je ermee begonnen bent. Men zal je product pas op reguliere basis kopen als het ook daadwerkelijk waarde toevoegt. Stel hiervoor de juiste vragen, dus niet: “Als je € 1,- zou moeten betalen voor dit product, zou je dat dan doen en hoe vaak?” Dan zit je al een stap te ver en krijg je niet de informatie die je wil. In plaats daarvan kun je beter vragen stellen over gewoonten en waar men tegenaan loopt. Bijvoorbeeld: “In hoeverre ben je tevreden als je X koopt/bestelt? Welk cijfer zou je het geven en waarom?” Stel open vragen en kom zo tot nieuwe inzichten.

Blijf testen tot je het juiste product hebt
In de levensmiddelenindustrie kun je tegen zoveel zaken aanlopen: smaak, structuur, houdbaarheid, gezondheid, versheid en noem maar op. Daarom is het noodzakelijk je idee of concept te blijven testen tot het ‘Ahaa!’ moment. Het kan een lange reis vol ups en downs zijn, maar the sky ain’t the limit!

Heb je ruimte nodig om te experimenteren? Kom dan eens langs bij ons Food Lab.
De TOP Food Lab is een food innovatiecentrum, voor en door jonge food professionals. In ons lab is ruimte voor de ontwikkeling en proefproducties van nieuwe producten. Met onze expertise op het gebied van innovatieve voedseltechnologieën bieden we ondersteuning aan start-ups en professionals om zo tot een snellere marktintroductie van nieuwe producten te komen. Meer weten? Klik hier: www.topfoodlab.nl