TOP designs factories for mass-customisation in fresh convenience manufacturing
TOP legt de laatste hand aan het conceptuele ontwerp van een fabriek voor het produceren van verse gemaksproducten in Saoedi-Arabië. De ultramoderne fabriek is uitgerust met geavanceerde verwerkingstechnologieën en ingericht voor de productie van een passende portfolio van natuurlijke, hygiënische voedingsproducten met een langere houdbaarheid.
Dr. Dewanand Mahadew, Business Development Manager bij TOP, benadrukt dat de fabriek is ontwerpen volgens de TOP-principes van mass-customisation en maatwerk. Deze formules, uitgekiend door TOP, combineren een hoog productie efficiëntie met een hoge flexibiliteit. Creativiteit in conceptualisering, technologische kennis, ontwerp en kennis van integratie zijn in deze de belangrijkste onderscheidende factoren en leiden tot betaalbare kapitaaluitgaven voor zeer flexibele productie-installaties. De fabriek zal een breed scala aan verpakte en bewerkte voedingsmiddelen produceren, waaronder groenten, fruit, salades, sappen, warme maaltijden, soepen en sandwiches.
Belangrijke gegevens:
- Gemiddeld 164 verschillende recepten per week;
- Enkele honderden seizoensgebonden recepten;
- Meer dan 500 grondstoffen en ingrediënten;
- Een productie van 14 miljoen kg voedingsproducten per jaar, in de toekomst uit te breiden naar 28 miljoen kg per jaar.
TOP heeft de fabriek geoptimaliseerd en aangepast om te voldoen aan het brede en diverse productportfolio, lokale omstandigheden en andere klant specifieke behoeften. Het resultaat is een lay-out met dertien productiesecties bestaande uit geautomatiseerde, semi-automatische en handmatige operaties. Daarnaast omvat het ontwerp niet-geconditioneerde-, gekoelde en diepgevroren opslagsecties voor zowel grondstoffen als eindproducten. De fabriek heeft een totale oppervlakte van ongeveer 18.000 vierkante meter. Voor verdere optimalisatie heeft TOP ook de inkomende en uitgaande logistiek gemodelleerd.
Strategisch kan het productportfolio van onze klant in Saoedi-Arabië worden gekwalificeerd als:
– Natuurlijk en rijk aan voedingsstoffen;
– Gemakkelijk om mee te nemen;
– Consumptie-klare producten;
– Meerdere gezondheidsvoordelen;
– Grote variëteiten in smaak en kleuren;
– Slim verwerkt en verpakt voor langere houdbaarheid;
– Uitstekend geschikt voor sociale en informele momenten.
Qua marketing en waarde propositie is de fabriek toekomstbestendig en loopt voor op de nieuwste trends en ontwikkelingen in de wereldwijde voedingssector. Medische problemen en een toenemend medisch bewustzijn bewegen consumenten tot meer voorzichtigheid in hun voedselinname en het nastreven van een gezond levensprofiel. Als gevolg hiervan wordt voedsel steeds functioneler en bepalen smaak, puurheid en voedingswaarden de keuzes van de consument. Voeding is steeds meer een levenswijze geworden en is veel meer dan alleen iets om de honger te stillen.
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op, houd onze social media in de gaten, of schrijf u in voor onze nieuwsbrief.