Veganisten, de nieuwe vegetariërs
Enkele jaren geleden waren mensen die geen vlees eten nog geen interessante doelgroep voor de voedingssector. Inmiddels zijn er in elke winkel en in elk restaurant prima alternatieven voor de vegetariër. Nu zien we de groep veganisten, die naast vlees ook zuivel en andere dierlijke producten laten staan, steeds groter worden. De afgelopen maanden verschenen er steeds meer veganistische kookboeken en blogs en openden restaurants die enkel plantaardige producten serveren. Een interessante beweging, die kansen biedt voor de productontwikkelaar.
Een jaar geleden hadden wij al een donkerbruin vermoeden dat deze, toen nog minder zichtbare beweging, steeds meer mainstream zou worden. Mede daarom besloten wij om een zachte kaas te ontwikkelen op basis van noten in plaats van zuivel. We begonnen in een LabJam (zo heet een ontwikkelsessie bij TOP FoodLab) om simpelweg amandelen te weken, te vermalen met plantaardig vet en water, en in een kaasdoek uit te laten lekken. Deze eerste test gaf direct een veelbelovend resultaat, neigend naar de textuur van ricotta. Wat nog miste, en essentieel is bij een plantaardige kaas, was de typische hartige smaak van kaas.
Hier zijn we niet gestopt. We hebben afgelopen jaar hard gewerkt om de notenkaas een meer hartige en kaas-achtige smaak te geven en qua textuur te optimaliseren, en het resultaat mag er zijn. Zachte witte kaasjes op basis van cashewnoten met een romige gladde textuur en met een lekkere hartige smaak.
TOP FoodLab is nu op zoek naar een productiepartner die de uitdaging aan wil gaan om deze kaas echt op de markt te brengen. En daarmee een interessante steeds groter wordende doelgroep, ook van niet-veganisten, mee te bereiken.
– Door Dennis Favier