Volsmaakt, vijf innovatieve fruittelers vechten terug

De tuinbouwsector heeft het allesbehalve gemakkelijk. Buitenlandse concurrentie en binnenlandse prijsdruk maken de marges dun. Met Volsmaakt, een productconcept dat samen met TOP bv wordt ontwikkeld, nemen de telers het heft in eigen handen.

‘Het idee voor Volsmaakt, een lijn van kwalitatief superieure zachtfruitproducten, is enkele jaren geleden ontstaan. Aardbeienteler Jan Robben en een medewerker van ons bedrijf raakten in gesprek over de problemen in de sector en mogelijke antwoorden hierop’, aldus Dennis Favier, food designer bij TOP.

Langer houdbaar met authentieke versbeleving
Eén van de problemen waarmee fruittelers kampen, is dat ze maximaal twee keer per jaar, gedurende een korte periode, kunnen oogsten. In deze periodes moeten ze hun handel zo snel mogelijk verkopen.
Dennis: ‘Blijft het fruit te lang hangen en is het volrijp, dan is het slecht verhandelbaar als heel fruit en komt het terecht in toepassingen met een lagere waarde, zoals jam of, erger nog, op de vuilnishoop. Het idee achter Volsmaakt is om volrijp fruit te verwerken tot koelverse, hoogwaardige producten met behoud van kwaliteit. Door de verkoop mede in eigen regie te houden, ontvangen de telers niet alleen meer inkomsten, ook komen ze minder onder tijdsdruk om hun oogst te verkopen.’

Tophit
Het geheim achter dit near-fresh (bijna vers) concept is hoge druk ofwel Pascalisatie. Het voordeel van deze conserveringsmethode is dat het product niet wordt verhit om schimmels en gisten af te doden. Het is juist de hitte die bij conventioneel pasteuriseren of steriliseren leidt tot kwaliteitsverlies in bijvoorbeeld smaak, kleur en nutritionele waarde. Tijdens het Real Food Festival in Den Bosch kregen meer dan 2000 bezoekers een voorproefje. De respons was zeer positief, mensen waren verrast over de kwaliteit. De uitkomsten zijn van grote waarde voor het verfijnen van het concept en de positionering.

Jan zou zelf niet op dit idee zijn gekomen als hij ruim anderhalf jaar geleden niet Wouter de Heij, directeur van TOP bv, tegen het lijf was gelopen. ‘Wouter en zijn collega’s hebben niet alleen de technologische expertise, maar ook de ervaring om producten op de markt te zetten. Dat vergroot de kans dat we met Volsmaakt een tophit in handen hebben.’Product van deze tijd
Het eerste Volsmaakt-concept dat nu ontwikkeld wordt, is een vers knijpfruit in vijf smaakvarianten (aardbeien, bramen, kersen, frambozen en blauwe bessen). Volgens Dennis een product dat uitermate geschikt is voor de Nederlandse markt. ‘Alleen de combinatie van Nederlands, volrijp zachtfruit en een nieuwe conserveringsmethode maakt dat we dit product kunnen maken. We denken aan het out-of-home kanaal en specialistische detailhandels als interessante outlets.’

Dennis en Jan zien de introductie van Volsmaakt vol vertrouwen tegemoet. ‘Het is een gezond tussendoortje, gericht op een groeimarkt van convenienceproducten’, zegt Dennis. ‘Volsmaakt bevat bovendien alleen maar onverhit fruit. Je zult dan ook geen E-nummer op de verpakking aantreffen’, vult Jan aan. ‘Het is ook nog eens een oer-Hollands productconcept waaraan kleinschalige producenten – de telers – echt mee-ondernemen. Kortom, een volmaakt product voor de consument die gemak wil zonder concessies te doen aan de kwaliteit.’

Meer informatie
Food Design & Productontwikkeling
Dennis Favier

0317-466278
www.volsmaakt.com

Volsmaakt wordt mede mogelijk gemaakt door het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland.